وقوع بیماری‌های ویروسی مهم توت‌فرنگی در استان‌های گیلان و مازندران

Authors

  • احمد روحی بخش گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان
  • رضا پوررحیم بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
  • سید علی الهی‌نیا گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان
  • شیرین فرزادفر بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
Abstract:

با توجه به اهمیت کشت توت‌فرنگی در دو استان گیلان و مازندران، در این تحقیق وضعیت بیماری‌های ویروسی توت‌فرنگی در این استان­ها مورد بررسی قرار گرفت. طی سال­های 1392-1391 در مجموع تعداد 422 نمونه تصادفی و 223 نمونه علائم­دار شامل موزاییک، پیسک، لکه­حلقوی، زردی، سبزردی، کاهش رشد و بد شکلی برگ­ها از مزارع توت­فرنگی مناطق رشت، صومعه­سرا و سنگر در استان گیلان و بابلسر، جویبار و بهشهر در استان مازندران جمع­آوری شد. آلودگی این نمونه­ها به ویروس لبه زرد خفیف توت­فرنگی (Strawberry mild  yellow  edge  virus-SMYEV)، ویروس پیسک توت­فرنگی (Strawberry motlle virus-SMoV)، ویروس چروکیدگی توت­فرنگی (Strawberry crinkle virus-SCV)، ویروس لکه­حلقوی نهان توت­فرنگی (Strawberry latent ring spot virus-SLRSV)، ویروس موزاییک تمشک (Raspberry ringspot virus-RpRSV)، ویروس موزاییک آرابیس (Arabis mosaic virus-ArMV) و ویروس لکه­حلقوی گوجه­فرنگی (Tomato ringspot virus-ToRSV) با استفاده از آزمون سرولوژیکی الایزا (DAS-ELISA) و آنتی­بادی­های اختصاصی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر آلودگی 3/32 و 7/13 درصدی به ترتیب نمونه­های علائم­دار و تصادفی به حداقل یکی از هفت ویروس یاد شده بود. نتایج بررسی واکنش گیاهان محک در برابر جدایه­های چهار نپوویروس ArMV، RpRSV، ToRSV و SLRSV بدست آمده در این تحقیق، با اطلاعات توصیف شده در مورد این ویروس­ها مطابقت داشت. همچنین در ردیابی مولکولی SMoV و SMYEV به روش RT-PCR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ناحیه ژن پروتئین پوششی این دو ویروس، قطعه دی.ان.ای بطول مورد انتظار 630 و 860 جفت باز به ترتیب در نمونه­های آلوده به SMoV و SMYEV تکثیر گردید. توالی نوکلئوتیدی قطعه دی.ان.ای بدست آمده در مورد دو جدایه ایرانی SMoV بیشترین شباهت (97 درصد) با جدایه 1278 SMoV از کشور هلند (رس شمار AJ496145) داشته و نیز توالی قطعه دی.ان.ای بدست آمده در مورد سه جدایه ایرانی SMYEV دارای بیشترین مشابهت (99 درصد) با جدایه D/M.110 SMYEV (رس شمار AJ577352) از آلمان بود. این نخستین گزارش از ردیابی ویروس­های فوق از مزارع توت­فرنگی ایران می‌باشد.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

گزارش دو گونه جدید از فلور استانهای گیلان و مازندران

Ludwigia epilobioides   و Oxalis corymbosa که از استانهای گیلان و مازندران جمع‌آوری شده‌اند برای اولین بار در فلور ایران گزارش می‌گردند. ویژگیهای این گونه‌ها با نزدیکترین گونه ها مورد بحث و مقایسه قرار می‌گیرند.

full text

گزارش دو گونه جدید از فلور استانهای گیلان و مازندران

ludwigia epilobioides   و oxalis corymbosa که از استانهای گیلان و مازندران جمع آوری شده اند برای اولین بار در فلور ایران گزارش می گردند. ویژگیهای این گونه ها با نزدیکترین گونه ها مورد بحث و مقایسه قرار می گیرند.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 84  issue شماره 1

pages  31- 42

publication date 2016-08-22

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023